COVID-19 STAGE 3 DAN SLE FLARE DIUJI TANPA MAMA TERSAYANG

Covid Stage 3 Dan Sle Flare Diuji Tanpa Mama Tersayang | Tatkala Cikza menaip ni, masih lagi di hospital dan menanti waktu untuk discaj sahaja. Seperti kebiasaan akan ada satu semangat yang sentiasa mengikuti perkembangan Cikza dari awal masuk ward sehingga discaj, cuma rindu panggilan insan yang bergelar “MAMA” baru 3 bulan lebih mama pergi …

CARA TURUNKAN BERAT BADAN 13KG TANPA PIL KURUS HANYA KAWAL MAKAN

Cara Turunkan Berat Badan 13kg Tanpa Pil Kurus Hanya Kawal Makan | Jujurlah Cikza dah cuba macam-macam cara nak turunkan berat badan. Tapi semuanya menjadi lepastu berat naik mendadak. Yang tu Cikza tak suka. Awal tahun semua orang punya perancangan. Salah satu keinginan Cikza adalah ingin berat badan angka 6 di depan. Tapi tahu itu …

PERUBAHAN DAN PERSEDIAAN IBU SEPANJANG KEHAMILAN

PERUBAHAN DAN PERSEDIAAN IBU SEPANJANG KEHAMILAN | Bagi pasangan yang baru pertama kali bakal menimang cahaya mata, persediaan fizikal dan mental sangat diperlukan, ini penting pagi si ibu untuk menghadapi perubahan dan persediaan sepanjang kehamilan. Ada pasangan yang bersedia dan ada yang terkejut dengan perubahan yang berlaku sepanjang kehamilan. Maka pasangan suami dan isteri seharusnya …

TANDA AWAL KEHAMILAN SEBELUM HAID WAJIB AMBIL TAHU

TANDA AWAL KEHAMILAN SEBELUM HAID WAJIB AMBIL TAHU | Ramai yang beranggapan Menstruasi atau haid yang lambat merupakan tanda seorang wanita itu hamil, namun bukan satu-satunya tanda kehamilan. Ini Kerana saat sel telur dibuahi oleh sperma dan ditanam di dinding rahim boleh  sebelum periode haid, atau sehingga mungkin ada tanda-tanda kehamilan lain yang muncul sebelum haid …

Terapi Ais Hilangkan Tekanan Stress Dan Gangguan Makhluk Halus

Terapi Ais Hilangkan Tekanan Stress Dan Gangguan Makhluk Halus | Baru-baru ni, mengadu dekat suami yang Cikza rasa semacam. Jadi macam tertekan, stress dan fikiran mudah jauh melayang. Selain tu, badan jangan cakap, kerap sangat lenguh dan sakit kepala melampau.   Ada ketika badan jadi malas. 8-9 tahu lepas, teringat lah pernah pergi darusyiffa. Maklumlah orang …

Bahagianya Seorang Wanita Tanpa Kehamilan Dan Zuriat Di Sisi

Bahagianya Seorang Wanita Tanpa Kehamilan Dan Zuriat Disisi | Tajuk ni agak sensitif sebab kebanyakkan di luar sana masih ramai yang masih belum dikurniakan zuriat disisi. Tapi ramai yang mengeluh dan hampir putus asa bila di sebut pasal zuriat dan kehamilan. Seperti biasa perkongsian Cikza mengenai Bahagianya Seorang Wanita Tanpa Kehamilan Dan Zuriat adalah dari …

Pembuka Awal Tahun Baru Aku Chemical Pregnancy Rupanya

Aku Chemical Pregnancy Rupanya | Alhamdulillah, pembuka tahun 2020 ada berita gembira, tapi sekejap pun dah kira syukur. Setelah disahkan , Cikza baru berani nak bukak mulut sebenarnya. Selagi tak sahih, selagi tu kena cari ilmu lagi dahulu. Berita Kehamilan, siapa tak gembira, Cikza dan suami dah 3 tahun, tapi dikalangan sahabat Cikza ada yang dah …

Pengalaman Keputihan Punca Masalah Sukar Merancang Kehamilan

Siapa yang tak pernah alami keputihan, semua pernah alami keputihan tetapi ada yang teruk dan melampau. Ramai yang mengeluh segala pelbagai cara telah dilakukan termasuk pelbagai petua telah dilakukan antaranya bertangas, makan jamu dan sebagainya. Tapi itu semua mengambil masa berminggu-minggu. Adakah keputihan saya normal jika ia warna putih atau kuning? Kenapa keputihan saya berbau? …

Diari TTC 01/2019 : Permulaan Makan Clomid Untuk Rancang Kehamilan

Alhamdulillah, Cikza dan suami tidak pernah berputus asa, untuk merancang punya zuriat seterusnya. Terkadang jauh di sudut hati, selalu bertanya dalam diri, kenapa lah orang yang tak nak zuriat buang merata-rata. Bagi lah dekat kita yang kepingin ada zuriat sendiri. Sedang Cikza menulis ni, sebenarnya baru sahaja selesai “trigger shot” Ovidrel. Sebenarnya setahun selepas TTC, …

Rancang Kehamilan Selepas Keguguran Dengan D’ Folia Dan Sedu Arrow

Korang masih ingat lagi tak Cikza pernah alami Pengalaman Mengandung Luar Rahim? Kalau masih ingat, bila di kira-kira dah hampir setahun rupanya. Tapi kalau korang nak tahu, Cikza ni jarang nak consume sebarang jamu sebab penyakit SLE yang Cikza hadapi. Namun dalam diam Cikza cuba amalkan secara diam-diam tanpa pengetahuan doctor! ( Kalau doctor tau, …